Feltöltöd a feliratkozói listádat, elküldöd az e-mailt, és… a feliratkozók száma csökken. Te is tapasztaltad már ezt az email marketing rejtélyt?

Hová tűntek? A tapasztalt e-mail marketingesek rögtön a kampányjelentést kezdik böngészni, hogy kiderítsék, a feliratkozók a “Leiratkozás” gombra kattintottak-e. Általában azt gondolják a vállalkozók, hogy ez az egyetlen oka annak, hogy a feliratkozók rejtélyes módon eltűnnek.

Néha azonban a valódi bűnös megtalálásához az e-mail visszapattanási arányhoz kell fordulni. Ha a visszapattanási arányod növekszik, akkor egy vagy más okból kevesebb feliratkozó kapja meg az e-mailjeidet, és előfordulhat, hogy automatikusan egy inaktív listára kerülnek az e-mail listádról.

Ebben a cikkben elmagyarázom: 

  • – Mi az e-mail visszapattanási arány 
  • – Átlagos és elfogadható visszapattanási arányok
  • – A lágy (soft bounce) és a kemény (hard bounce) e-mail visszapattanási arányok közötti különbség
  • – A magas visszapattanási arányok gyakori okai 
  • – Hogyan csökkenthető a magas email visszapattanási arány 

Ugorjunk rá és ugorjunk bele (a bounce szójátékok szándékosak)! 🙂

Mi az email visszapattanási arány?

Nos, a “bounce” szó talán viccesen hangzik, de a valóság ennél egy kicsit bosszantóbb. Egyszerűbben fogalmazva:

A visszapattant e-mail olyan e-mail, amelyet nem sikerült kézbesíteni a címzettnek.

A feliratkozód szervere többféle okból is visszapattinthatja az e-mailt, amelyeket később részletesen ismertetek. Ha látni szeretnéd az e-mail marketing visszapattanási arányokat, akkor azokat az email kampány jelentésében találod meg.

A visszapattant e-mailek komolyan befolyásolhatják az e-mail kézbesítési arányokat. Ennek oka, hogy a magas visszapattanási arány károsan hat a feladó hírnevére, ha nem javítják ki a hibát, ami a visszapattanást okozza.

De ne aggódj! Átbeszéljük az e-mail visszapattanások különböző típusait, majd elmagyarázom, hogyan kezelheted őket. 

Hogyan számítjuk ki az e-mail visszapattanási arányt?

Az e-mail szolgáltatója (ESP) egy csinos százalékos formában jeleníti meg a visszapattanási arányt. De hogyan jön létre ez a százalékos arány? Ez valójában nagyon egyszerű!

A visszapattanási arány kiszámításához egyszerűen vedd a visszapattanó e-mailek számát, oszd el ezt a számot az elküldött e-mailek teljes számával, majd szorozd meg 100-zal, 

Tegyük fel, hogy összesen 80 000 e-mailt küldtél el, és 156 visszapattant.

(156 ÷ 80 000) x 100 = 0,20%-os visszapattanási arány.

Mi az elfogadható e-mail visszapattanási arány?

Szinte lehetetlen 100%-os kézbesíthetőségi arányt elérni az e-mail marketingkampányoknál, és a visszapattanások várhatóak. De mindig a lehető legalacsonyabb visszapattanási arányra kell törekedni. 

Az email marketingben széles körben elfogadott mércének számít a 2%-os visszafordulási arány. Ha azt látod, hogy a jelentéseid folyamatosan kúsznak felfelé, vagy meghaladják ezt a számot, itt az ideje, hogy megvizsgáld az e-mail listád egészségét, és lépéseket tegyél az optimalizálás érdekében. Az e-mail visszapattanási arány számos okból növekedhet, és valószínűleg annál inkább, minél idősebb az e-mail lista.

A különbség a lágy és a kemény e-mail visszapattanási arányok között

Amikor az e-mail visszapattanási arányokról beszélünk, két fő típusról hallani: a lágy és a kemény visszapattanásokról. 

Lágy (soft bounce) visszapattanási arányok

A soft bounce egy átmeneti probléma, amikor az e-mail eléri a címzett e-mail szerverét, de kézbesítetlenül pattan vissza. A lágy visszapattanási arány több okból is növekedhet, például ha a címzettnek tele van a postafiókja, ha az e-mail kiszolgáló nem elérhető, vagy ha az üzenetfájl túl nagy.

Kemény (hard bounce) visszapattanási arányok

 A kemény visszapattanás akkor következik be, ha az e-mailt tartós okokból nem lehet kézbesíteni, például ha a cím nem létezik, vagy ha a szerver letiltott téged. Az e-mail visszakerül a feladóhoz, és teljesen kézbesíthetetlennek minősül. Ha ez bekövetkezik, a te e-mail marketing eszközöd nem küld többé e-maileket ezekre az e-mail címekre. A magas hard bounce arány problémás az e-mail kézbesíthetőség szempontjából.

Miért pattannak vissza az e-mailek?

Amikor az e-mailek visszapattannak, annak általában semmi köze ahhoz, milyen hírlevél küldő szofvert használsz. A szoftver sikerese elküldi a levelet, e az előfizető e-mail szervere valamilyen okból visszautasítja azt. Mik ezek az okok? 

A magas soft bounce arányok okai: 

  • – A postafiók megtelt: Egyes előfizetői postafiókjainak kapacitása korlátozott. Ha ezt a korlátot elérik, az e-mail kampányod visszapattan.

     

  • – Kiszolgálói időkorlát: Előfordulhat, hogy az előfizető e-mail szervere átmenetileg nem elérhető, túlterhelt vagy karbantartás alatt áll, és a beérkező üzenetek visszapattannak. Ha ez történik, másnap megpróbálhatod újra elküldeni.

     

  • – Túlméretezett üzenet: Ez ritka, de egyes postafiókok érzékeny szűrőkkel rendelkeznek, amelyek korlátozzák az üzenet méretét. Győződj meg róla, hogy az e-mail nincs túlzsúfolva GIF-ekkel és képekkel, különben az e-mail visszapattanhat.

     

  • – E-mail fiók ideiglenesen felfüggesztve: Ha a feliratkozó több mint 365 napja nem jelentkezett be, vagy ha a szerver gyanús tevékenységet észlelt, a fiókot ideiglenesen zárolhatják. Ami azt jelenti, hogy… (igen, érted)… az e-mail visszapattan.

     

  • – DMARC (DKIM/SPF) követelmények: Előfordulhat, hogy az e-mail tartalma nem felel meg a címzett levelezőszerver DMARC követelményeinek az e-mail hitelesítésére. Egyszerűen fogalmazva, a szerver nem tudja ellenőrizni az e-mail feladóját.

A magas hard visszapattanási arányok okai:

  • – Az e-mail cím nem létezik: Az érvénytelen e-mailek a hard bounce-ok leggyakoribb okai. Ez akkor fordul elő, ha a címzett címében elírás van, vagy letiltotta a címet és/vagy szolgáltatót váltott. 

  • – A címzett szervere blokkolta az e-mail üzenetet: Egyes vállalati, kormányzati és intézményi domainek szigorúbb spamszűrő beállításokkal rendelkeznek.

Hogyan javíthatod az átlagos e-mail visszapattanási arányt

 1. Csak “egészséges” e-mail listát használj

A visszafordulások elkerülésének kulcsa a jó minőségű e-mail lista fenntartása. Használj e-mail hitelesítési eszközöket, hogy ellenőrizd és megtisztítsd a feliratkozói listákat. 

Előfordulhat, hogy egy feliratkozó nem érvényes e-mail címet adott meg. Ezért érdemes mindig duplán ellenőrizni a feliratkozói listák elírásait, ezzel elkerülheted a kemény visszapattanásokat.

Ha egy másik e-mail marketing eszközre térsz át, győződj meg róla, hogy csak az aktív feliratkozókat töltöd fel. Az érvénytelen e-mail címek felhalmozódása súlyosan befolyásolhatja az e-mail kézbesíthetőségét.  

Ha még magasabb szintre szeretnéd emelni az e-mail lista karbantartását, választhatsz olyan e-mail ellenőrző eszközt, amely lehetővé teszi a valós idejű API-ellenőrzést, hogy az új feliratkozókat még a listára való felvételük előtt ellenőrizze. Így nem érnek kellemetlen meglepetések, ahogyan az e-mail lista növekszik!

Végül, de nem utolsósorban, közvetlenül is kérhetsz feliratkozóidtól frissített információkat a preferenciáikról, így csak olyan tartalmakat küldhetsz nekik, amelyek érdeklik őket.

 2. Hitelesítsd a domaint

A domained hitelesítése olyan, mintha egy új országba való belépés előtt átmennél az útlevél-ellenőrzésen: a határőrség ellenőrizni akarja a hitelesítő okmányaidat, mielőtt átengednének. Az e-mail marketingben a hitelesített domain legitimálja a fiókodat, mivel az internetszolgáltatók (ISP-k), mint például a Gmail, a Yahoo és az Outlook, jobban le tudják követni az e-mailek eredetét. 

A domain hitelesítésén kívül jó gyakorlat, ha megkéred a feliratkozóidat, hogy adják hozzá az e-mail címedet a postaládájuk címjegyzékéhez. 

Ha a MailerLite-ot használod, közvetlenül a műszerfalon hitelesítheted a domaint. 

👉 Tipp: Ne használj ingyenes feladói tartományokat, például ‘@gmail.com’. Az ingyenes e-mail tartományok nem hitelesíthetők.

3. Legyél következetes az e-mail kampányok küldése során

A következetesség kulcsfontosságú. Állíts fel egy e-mail küldési stratégiát, hogy a feliratkozóid rendszeres és következetes kapcsolatfelvételt várjanak tőled.

Ha közted és feliratkozóid között folyamatos a kommunikáció, az e-mail szolgáltatás normálisnak ismeri fel a tevékenységet. Az e-mail marketingben a “normális” egy jó dolog.

Kövesd nyomon a visszapattanási arányokat a kampányjelentések segítségével

A MailerLite kampányjelentéseiben hozzáférhetsz a visszapattanási arány statisztikáihoz. Amikor megnyitod a kampányjelentést, 2 visszapattanási szakasz jelenik meg: soft bounce és hard bounce.

A MailerLite segítségével a puha visszaugró e-mail címek aktívak maradnak a feliratkozói listán. Azonban 3 egymást követő alkalommal történő puha visszapattanás után kemény visszapattanássá alakul át, és inaktívvá válik. 

A MailerLite a keményen visszapattanó feliratkozókat automatikusan a “visszapattant feliratkozók” kategóriába helyezi, így a jövőben nem kapnak kampányokat. Ez azt jelenti, hogy nem kell eltávolítanod a ‘Visszapattant’ fülön ülő feliratkozókat – a Mailerlite megteszi ezt helyetted. Ha úgy gondolod, hogy hiba történt egy adott, keményen visszapattant e-maillel, vedd fel velük a kapcsolatot, és ellenőrizni fogják a visszapattanási naplót.

Spamellenes szabályzat alapján a Mailerlite-nak jogában áll felfüggeszteni a fiókodat, ha az e-mail visszapattanási arány 5% fölött van. Figyelmeztetni fognak, és megkérnek, hogy tisztítsd meg a listát egy online e-mail érvényesítési eszközzel. Ezt azért teszik, hogy biztosítsák a szerverek minőségét és a te feladói hírnevedet.

Itt az ideje, hogy kevesebb legyen a visszapattanás és több boldog feliratkozó.

A feliratkozóid listája az egész e-mail marketingtevékenységed motorja. Ahogyan egy autót is karbantartani kell ahhoz, hogy megfelelően működjön, úgy az e-mail marketing egészsége is azon múlik, hogy listád jó állapotban legyen.  

A kevesebb visszapattanással rendelkező feliratkozói listák jobb kézbesíthetőséget, magasabb megnyitási arányt és olyan feladói hírnevet biztosítanak, amely mosolyt csal az arcodra. Ahhoz, hogy listád a lehető legjobb legyen, ne feledd, hogy:

  • – Tartsd tisztán a feliratkozói listát, az e-mail visszapattanások ellenőrzésével egy érvényesítési eszközzel.

  • – Hitelesítsd az e-mail domaint, és tartsd fenn az egészséges feladói hírneved.

  • – Küldj következetes e-mail kampányokat a megnyitások javítása érdekében, és kerüld a “spammelő” tartalmakat!

  • – A MailerLite műszerfalán található e-mail kampányjelentések segítségével nyomon követheted a visszapattanási arányokat.

Ha ez megteszed, úton vagy egy visszapattanásmentes univerzum felé!

forrás: mailerlite.com